ترفندها و راهنمایی های خرید بلیط قطار و سفر با قطار

ترفندها و راهنمایی های خرید بلیط قطار و سفر با قطار

 

همانطور که می دانید اولین قدم برای سفر خرید بلیط است.خرید بلیط قطار در صورتی که اطلاعات کافی در مورد آن نداشته باشید می تواند فرایندی دشوار بوده و شمارا با یک سری از مشکلات مواجه کند.در این پست به ترفندها و راهنمایی های خرید بلیط قطار پرداختیم تا با استفاده از این اطلاعات بتوانید بلیط قطار سفر خود را با آگاهی خریداری کنید و از سفر خود لذت ببرید.

انتخاب نوع خرید بلیط

اولین مرحله برای خرید بلیط،انتخاب نوع خرید است،اینکه آیا لازم است به صورت حضوری بلیط را خریداری کنید و یا بهتر است بلیط خود را به صورت اینترنتی رزرو کنید.

به دلیل صرفه جویی در وقت و همچنین در اختیار داشتن اطلاعات کافی در مورد سفر،پیشنهاد می شود بلیط خود را به صورت اینترنتی رزرو کنید.خوب است بدانید،در خرید اینترنتی بلیط قطار ، قیمت تمام شده ی بلیط کمی کمتر خواهد بود و این مزیتی است برای کسانی که به دنبال خرید ارزان بلیط قطار هستند.

خوشبختانه سایت های بسیار زیادی در زمینه ی فروش بلیط قطار فعالیت داشته و خدمات بسیار خوبی را ارائه می دهند.چنانچه بخواهید به صورت اینترنتی بلیط خود را رزرو کنید،کل فرآیند کمتر از پنج دقیقه زمان خواهد برد.

نکته ای که لازم است در اینجا یادآور شویم اینست که سایت هایی را انتخاب کنید که معتبر باشند تا بتوانید تراکنش بانکی بی خطری را برای پرداخت هزینه در ازای بلیط انجام دهید و همچنین بعد از هر رزرو بلیط،بهتر است حافظه ی کش مرورگر خود را پاک کنید.

بسیاری از سایت های فروش بلیط قطار  ، دارای نسخه های اپلیکیشن نیز هستند که می توانید آن ها را روی گوشی خود نصب کرده و از طریق اپلیکیشن بلیط خود را رزرو کنید.

انتخاب نوع قطار 

در ایران شرکت های مسافربری زیادی در زمینه ی سفرهای ریلی قعالیت می کنند.هر کدام از این شرکت ها خدمات گوناگونی را در هنگام سفر به مسافران خود ارائه می دهند.از نوع صندلی و کوپه گرفته تا کیفیت غذا و موارد دیگر.

اگر  خواهان سفری هستید که تجربه ی بی نظیری را برای شما رقم زده و بیشترین راحتی را در حین سفر داشته باشید،توصیه می شود قبل از انتخاب نوع قطار،تحقیق کافی را در این زمینه انجام دهید.

به یاد داشته باشید که تنها گران بودن بلیط دلیل بر تضمین کیفیت نیست.برای انتخاب درست،نظرات دیگران را در مورد سفر با قطار مورد نظر بررسی کنید و سعی کنید بهترین انتخاب را داشته باشید.

قطار ها به طور کلی به دو دسته ی اتوبوسی و کوپه ای تقسیم بندی می شوند.در قطارهای اتوبوسی به دلیل هزینه ی پایین تری که می پردازید،فضای محدودی در سفر خواهید داشت،درست مانند اتوبوس،اما در قطار های کوپه ای علاوه بر داشتن فضای بیشتر،صاحب یک سری امکانات هم خواهید بود و به صورت راحت تری سفر خواهید کرد.

 

گرفتن کوپه ی دربست

 

در هر سفر با قطار،تنها یک صندلی در هر کوپه از آن شما خواهد بود.یک کوپه می تواند سه نفره ، چهار نفره و یا بیشتر باشد.اگر با دوست خود سفر میکنید و فضای اختصاصی بیشتری را می خواهید که بتوانید مانند اتاقتان در آن راحت باشید و افزایش قیمت برایتان اهمیت ندارد،کوپه دربست را رزرو کنید.با رزرو کوپه ی دربست می توانید کمی تخفیف گرفته و بلیط را با قیمت ارزان تری بخرید.

همچنین کوپه ها گزینه های مناسبی برای سفر با خانواده و یا کسانی که همراه خود کودک دارند هستند.

 

خرید بلیط در زمان مناسب

 

در رزوهایی که تقاضا برای سفر زیاد است،بلیط قطارهای خوب،زودتر رزرو شده و ظرفیتشان تکمیل می شود و همچنین قیمت بلیط نیز افزایش پیدا میکند.بنابراین بهتر است بلیط را حدودا یک ماه قبل از سفر خود رزرو کنید تا با آسودگی خیال ، مقدمات سفر خود را فراهم کنید و بتوانید قطاری را که امکانات خوبی به مسافران خود ارائه می دهد را رزرو کنید.

بهترین زمان برای خرید بلیط اواسط هفته است و بدترین زمان،خرید در ایستگاه قطار و کمی قبل از سفر و در روزهایی که تقاضای سفر زیاد است خواهد بود.

 

خرید بلیط در ایستگاه قطار

 

در ایامی که افراد کمی سفر میکنند و مسافر زیادی برای جابجایی وجود ندارد،می توانید بلیط قطار را در خود ایستگاه خریداری کنید،به این نوع بلیط ها بلیط لحظه آخری می گویند.این نوع بلیط ها قیمت کمتری دارند هر چند گزینه هایی محدودی برای انتخاب پیش روی شما قرار می گیرد و یا ممکن است ساعات زیادی تا حرکت قطار مانده باشد و مجبور شوید چند ساعت متوالی در ایستگاه حضور داشته باشید.

 

خرید بلیط با قیمت کمتر برای کودکان

 

خوشبختانه خانواده هایی که می خواهند سفری اقتصادی داشته باشند،می توانند بلیط قطار را با هزینه ی کمتری برای کودکشان رزرو کنند.البته پیشنهاد می شود به جای رزرو تنها یک صندلی،یک کوپه ی دربست رزرو کنید تا سفری راحت تر را برای خانواده خود رقم بزنید.

 

حجم بار و وسایل مورد نیاز

 

بسیاری از افراد با تصور اینکه در قطار محدودیت حمل بار وجود ندارد،چمدان های خود را پر کرده و راهی سفر می شوند،اما توجه به این نکته ضروریست که با حمل بار اضافه در قطار ممکن است باعث نارضایتی هم کوپه ای های خود شوید.

به خصوص در قطارهای اتوبوسی که فضای بسیار کمتری برای بار وجود دارد.بنابراین توصیه می شود تنها وسایل ضروری خود را بردارید.

وسایلی که پیشنهاد میکنیم در سفر با قطار همراه خود داشته باشید عبارتند از:

پاوربانک:ممکن است پریز برق در قطار دور از صندلی شما بوده و برای شارژ کردن گوشی خود به مشکل بخورید.

بالش سفر:اگر با قطار اتوبوسی سفر میکنید حتمن یک بالشت سفر همراه خود داشته باشید تا راحت تر به استراحت خود برسید.

قاشق،بشقاب و لیوان:با وجود ویروس کرونا،توصیه می شود این وسایل را همراه خود داشته باشید تا با خیالی آسوده از غذا و نوشیدنی استفاده کنید.

یک بطری آب آشامیدنی:در برخی قطار ها ممکن است آب آشامیدنی وجود نداشته باشد ، بنابراین بهتر است این موضوع را قبل از سفر از مامور واگن بپرسید و همیشه حداقل یک بطری آب معدنی با خود داشته باشید.

گوش گیر سیلیکونی:قطارها معمولن در شب پر سر و صدا هستند،اگر از آن دسته افرادی هستید که خوابیدن در سفر را به دیدن مناظر بیرون ترجیح می دهند،حتمن یک گوش گیر سیلیکونی برای نشنیدن صداهای اطراف با خود داشته باشید.

مطالب زیر را حتما بخوانید