سوالات مهم و متداول در زمینه ی خرید بلیط قطار

سوالات مهم و متداول در زمینه ی خرید بلیط قطار

 

سفر با قطار می تواند تجربه ای بی نظیر باشد و به دلایل زیادی ، بهترین انتخاب برای سفر است.بی شک سوالات زیادی ممکن است برای افرادی که می خواهند با قطار سفر کنند وجود داشته باشد.سوالاتی که مرتبط با خرید بلیط قطار و سفر با آن است.به خصوص برای کسانی که می خواهند برای اولین بار سفر با این وسیله را تجربه کنند..در این مطلب قصد داریم به سوالات مهم و متداول در زمینه ی بلیط قطار و سفر با قطار بپردازیم.

 

چگونه می توان بلیط قطار را خریداری کرد؟

 

به دو صورت کلی می توانید بلیط قطار را خریداری کنید.

اینترنتی و حضوری.اما بهترین و رایج ترین روش خرید بلیط قطار به صورت اینترنتیست.همچنین شما می توانید بلیط قطار را در ایستگاه خریداری کرده و یا به صورت تلفنی آن را رزرو کنید.

یکی از مزایای قطار اینست که حتی می توانید بلیط قطار را کمی پیش از حرکت در ایستگاه به راحتی خریداری کنید.البته این گزینه در مواقعی کاربرد دارد که تقاضای زیادی برای سفر وجود نداشته باشد.

همچنین با نصب اپلیکیشن های خرید بلیط بر روی تلفن همراه خود ، می توانید مدت زمان خرید بلیط را به کمترین حد ممکن برسانید.

 

چه عواملی بر گران بودن بلیط تاثیر گذار است؟

 

موارد زیادی وجود دارد که بر روی قیمت نهایی بلیط تاثیر دارد اما به صورت کلی ، نوع قطار و امکاناتی که در آن به مسافر ارائه می شود قیمت بلیط را مشخص می کند و همچنین طولانی بودن مسافت و سن مسافر.

 

قطارها به چند دسته تقسیم می شوند؟

قطارها به دو دسته ی اتوبوسی و کوپه ای تقسیم می شوند.قطار اتوبوسی برای سفرهایی با مسافت کم کاربرد دارد و از حیث درجه در کمترین رتبه قرار دارد و به نوعی معمولیست و صندلی های آن مانند اتوبوس کنار هم قرار داده شده اند،فضای اختصاصی کمتری در آن دارید و همچنین تختی در آن برای استراحت وجود ندارد.اما نوع بعدی قطار یعنی قطار کوپه ای خود به چند دسته تقسیم می شود که معمولن 4 ستاره یا 6 ستاره هستند.در قطارهای کوپه ای فضای اختصاصی بیشتری خواهید داشت و معمولن در هر کوپه 3 نفر دیگر همراه شما خواهند بود و به تخت استراحت نیز دسترسی خواهید داشت.

 

گرفتن کوپه ی دربست چه مزایایی دارد؟

کارایی کوپه ی دربست زمانیست که می خواهید با خانواده خود سفر کنید و می خواهید کسی مزاحم شما نباشد و یا هنگامی که می خواهید فضای اختصاصی بیشتری داشته باشید.مزیت کوپه ی دربست اینست که قیمت آن کمی کمتر از زمانی که بخواهید صندلی ها را به طور جدا رزرو کنید محاسبه خواهد شد.

 

میزان مجاز حمل بار در قطار چقدر است؟

باری که می توانید در قطار حمل کنید باید به میزان فضای اختصاصی که در کوپه دارید باشد.بر خلاف هواپیما ، در قطار از نظر وزنی محدودیتی برای حمل چمدان وجود ندارد و هر چمدانی با هر وزنی را می توانید با خود به داخل قطار ببرید.

 

برای سفر با قطار چه وسایلی ضروری است؟

وسایلی مانند آب آشامیدنی،تنقلات،گوش گیر سیلیکونی،بالشت سفر،هندزفری،پاور بانک،پلاستیک کوچک زباله و همراه داشتن لباس راحت برای مسافت های طولانی ضروری است.

 

چقدر قبل از حرکت قطار باید در ایستگاه حضور داشت؟

سفر با قطار مانند هواپیما نیست که بخواهید 2 یا سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید،اما پیشنهاد می شود که زمانبندی خود را بر روی حضور در ایستگاه تا نیم ساعت قبل از حرکت قرار دهید،چرا که اگر مشکلات احتمالی مانند ترافیک برای شما پیش آمد،از سفر خود جا نمانید.

 

هنگام رزرو بلیط باید به چه نکاتی دقت کرد؟

در هنگام رزرو بلیط لازم است تا غذای خود را رزرو کنید وگرنه مجبورید در داخل قطار برای آن پول بیشتری بپردازید.همچنین به نوع قطار از حیث درجه و کیفیت نیز توجه کنید.

به ساعت حرکت قطار به خوبی دقت داشته باشید و اطمینان حاصل کنید با زمانبندی شما در تضاد نباشد.

 

بهترین زمان  برای خرید بلیط قطار چه موقع است؟

بهترین زمان برای رزرو بلیط،اوایل و یا اواسط هفته است و در ایام عادی و در روزهایی غیر از تعطیلات رسمی.در این زمان ها ظرفیت قطارهای حرفه ای تر دیرتر تکمیل می شود و در چنین زمانی برای انتخاب نوع قطار گزینه های بیشتری پیش روی شما قرار خواهد داشت.

 

آیا سن مسافر بر روی قیمت بلیط تاثیر گذار است؟

بله،مانند هواپیما،می توانید برای خردسالان بلیط را با قیمت کمتری خریداری کنید.

 

برای سوار شدن در قطار چه مدارکی لازم است؟

برای شروع سفر،باید کارت ملی و نسخه ی چاپی بلیط خود را همراه خود داشته باشید تا مامور واگن آن ها را مطاقبت داده و معتبر بودن بلیط را بسنجد.

 

قوانین استرداد بلیط قطار چگونه است؟

در صورت انصراف از سفر و کنسلی بلیط:

با کنسلی تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار،۹۰ درصد بهای بلیط پرداخت می‌شود.
از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار ۷۰ درصد بهای بلیط به شما پرداخت می‌شود.
از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه‌ حرکت قطار ۵۰ درصد بهای بلیط پرداخت می‌شود.
استرداد بلیط پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نمی‌باشد و هزینه بلیط مسافر سوخت می شود و از بین می رود.

 

مطالب زیر را حتما بخوانید