چگونگی خرید ارزان بلیط قطار و نکات و ترفندهای آن

چگونگی خرید ارزان بلیط قطار و نکات و ترفندهای آن

وقتی مسافران برای اولین بار به سایت های خرید بلیط قطار مراجعه می کنند، آشنایی زیادی با فرایند خرید بلیط قطار ندارند به همین دلیل ممکن است از خرید اینترنتی منصرف شوند و برای خرید بلیط قطار به دفاتر مسافرتی مراجعه کنند.

در مراجعه حضوری خریدار ناگزیر باید پیشنهادات اپراتور فروش را انتخاب نماید. تنها چیزی که در این هنگام برای مسافر مهم است قیمت بلیط قطار و تاریخ سفر می باشد.اما از آن جایی که در خرید اینترنتی بلیط قطار میتوان سفر خود را بیشتر و بهتر شخصی سازی کرد،پس در این مطلب قصد داریم به نکات و ترفندهای خرید بلیط بپردازیم.

همچنین خرید بلیط با قیمت مناسب،دغدغه ی بسیاری از افرادی است که سفر با قطار را جایگزین سفر با وسیله ی شخصی و یا اتوبوس کرده اند و یا کسانی که در سفر نیز می خواهند هزینه هایشان را مدیریت کنند.عوامل متعددی بر روی قیمت بلیط تاثیر گذار است.در این مطلب به این موارد اشاره کرده و شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.

نوع یا درجه ی قطار

قطار ها از نظر کیفیت و امکانات به درجه های متفاوت تقسیم می شوند.درجه 1 درجه 2 و درجه 3 و یا 4 ستاره و 3 ستاره و اتوبوسی و..

هر یک از این قطار ها برای سفر،قیمت متفاوتی دارند.اگر می خواهید کمترین خستگی را در سفر تجربه کنید و از اوقات خود بیشترین لذت را ببرید،باید به همان نسبت پول بیشتری برای بلیط بپردازید.بنابراین نوع قطار در تعیین قیمت بلیط قطار تاثیر بسزایی دارد.

به طور کلی قطارهای اتوبوسی کمترین قیمت را داشته و در قطارهای کوپه ای نیز بر طبق چند ستاره بودن آن ها،قیمت متفاوتی دارند.

رزرو کوپه ی دربست

کوپه ی دربست برای زمانیست که می خواهید فضای اختصاصی بیشتر و راحت تری داشته باشید و یا هنگامی که می خواهید با خانواده سفر کنید.خوب است بدانید که قیمت تمام شده ی رزرو کوپه ی دربست ، کمتر از حالتیست که بخواهید صندلی های آن را تک تک خریداری کنید تا ظرفیت کوپه تکمیل شود.بنابراین نکته ی دیگری که بر روی تعیین قیمت بلیط قطار تاثیر گذار است همین نکته است که بخواهید کوپه ی دربست رزرو کنید و یا تنها یک فضا در کل کوپه بخواهید.

قطعا گزینه ی دوم قیمت بسیار کمتری نسبت به گزینه ی اول دارد.

نوع اقدام برای خرید بلیط

 

به طور کلی به دو روش می توانید بلیط را خریداری کنید،حضوری و غیر حضوری.خرید بلیط قطار حضوری زمانیست که به یکی از باجه های خرید بلیط قطار رفته و بلیط را از آن جا تهیه میکنید اما نوع غیر حضوری یعنی اینکه بلیط را به وسیله ی اپلیکیشن و یا سایت های فروش بلیط قطار خریداری می کنید.

انتخاب گزینه ی غیر حضوری برای خرید بلیط مزایای زیادی به همراه دارد و مهم ترین مزیت آن قیمت کمتری است که در این حالت باید برای بلیط بپردازید و مزیت دیگر آن استفاده از اطلاعات مناسبیست که در هنگام خرید بلیط به شما ارائه می شود.در حالت حضوری اغلب اطلاعات زیادی پیش روی شما قرار نمیگیرد و متصدی فروش بلیط نیز وقت کافی برای توضیح موارد مختلف سفر به شما نخواهد داشت.بنابراین بهتر است بلیط را اینترنتی خریداری کنید که هم اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید و هم پول کمتری بپردازید.البته فراموش نکنید که از بلیط خود نسخه ی چاپی تهیه کنید و در هنگام سوار شدن به قطار آن را همراه خود داشته باشید.

زمان خرید بلیط

 

زمان خرید بلیط نیز می تواند تعیین کننده ی قیمت باشد.چراکه زمان با تقاضا برای سفر ارتباط مستقیم دارد.اگر آخر هفته بلیط رزرو کنید،باید نسبت به رزرو بلیط در اواسط هفته پول بیشتری بپردازید زیرا در آخر هفته تقاضا برای سفر افزایش می یابد.این مورد همچنین برای تعطیلات رسمی و به خصوص ایام نوروز نیز صدق می کند.بنابراین هنگامی که تاریخ سفر خود را مشخص می کنید و قیمت بلیط یکی از دغدغه های شما است،این نکته را فراموش نکنید که تاریخ سفر خود را برای روزی بیاندازید که تقاضای زیادی برای سفر وجود نداشته باشد.

رزرو غذا

اگر بخواهید در قطار از شما پذیرایی شود و وعده غذایی داشته باشید،لازم است تا هنگام رزرو بلیط،غذای خود را نیز رزرو کنید.رزرو غذا در هنگام خرید بلیط،قیمت بلیط را کمی افزایش می دهد و یکی از عوامل مؤثر بر قیمت بلیط قطار است که لازم بود در این مطلب به آن اشاره کنیم.

سن مسافر

قیمت بلیط قطار کودکان از بزرگسالان کمتر خواهد بود و سن مسافر نیز بر روی قیمت نهایی بلیط تاثیر گذار است.

نوع مسافت

مسافت یکی از مهم ترین مواردیست که بر روی قیمت بلیط تاثیر گذار است و طبیعتا هر قدر مسافت بین مبدا و مقصد سفر طولانی تر باشد،قیمت بلیط نیز بیشتر خواهد بود.

 

جمع بندی:

مواردی که به آن اشاره کردیم از جمله ی مهم ترین عواملیست که بر روی قیمت بلیط تاثیر گذار بوده و می تواند آن را کاهش یا افزایش دهد.

 

مطالب زیر را حتما بخوانید